8Pewnych kłopotów ze wzrokiem czy też z oczami można uniknąć poprzez dostarczenie wraz z pozywaniem odpowiednich substancji. Pracując przy komputerze czy też dużo czytając męczymy nasz wzrok. Nasze mięśnie oczu są stale napięte.

Do takiego wysiłku nasze oczy nie są zwyczajne, dlatego wieczorem dopadają nas bóle oczu i zmęczenie. Zaburzeniom sprzyjają też ataki wolnych rodników, które na przykład znajdują się w dymie tytoniowym. Problemy tego typu zwykle nasilają się razem z wiekiem, są szczególnie dotkliwe dla diabetyków i osób cierpiących na zaćmę lub jaskrę. Chorób nie da się, co prawda, wyleczyć za pomocą diety, ale można przynieść im nieco ulgi. Mechanizm, jakim jest gałka oczna musi być odpowiednio odżywiona i chroniona by mógł prawidłowo pracować. Przydadzą nam się tu witaminy i antyoksydanty. Tych nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać ani też gromadzić na dłużej. Dlatego musimy je dostarczać regularnie wraz z naszym organizmem. Najlepiej by było jak przy każdym posiłku byśmy dostarczyli naszemu ciału porcji warzyw i owoców. W diecie powinno być jak najmniej tłustego mięsa i wędlin. Zawarte w nich tłuszcze znacznie pogarszają kondycję naszych naczyń krwionośnych. Nie należy też przesadzać ze słodyczami, zwłaszcza kupne słodycze są niewskazane. W naszym menu nie powinno zabraknąć przetworów z pełnego ziarna, wybieraj pieczywo razowe i pełnoziarniste, ciemny ryż, kasze jęczmienne i gryczane, płatki zbożowe. Jest to najlepsze źródło witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B1, która łagodzi objawy przemęczenia oczu. Poprawia tez ona pracę nerwu wzrokowego oraz poprawia ostrość widzenia. Aby wzmocnić wzrok o zmierzchu trzeba dostarczyć odpowiedniej porcji nabiału. Dlatego trzeba wypić każdego dnia przynajmniej szklankę półtłustego mleka, jogurtu czy też maślanki. Najlepszy byłby ser biały na kromce razowego chleba. Pieczywo smaruj cienką warstewką masła. Jeśli masz dodatkowo problemy z cholesterolem to wybieraj chudy nabiał a masło zastąp margaryną. Nabiał jest jeszcze źródłem ryboflawiny. Ta zaś współdziała z witaminą A i jednocześnie poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Warto do każdego posiłku dodawać warzywa zielone, pomarańczowe i żółte. Są one dobrym źródłem luteiny i zeaksantyny, są to składniki plamki żółtej. Nie należy odmawiać sobie tez kolorowych owocowych przekąsek takich jak jogurt z jagodami. Zawierają one przeciwutleniacze chroniące oczy, witaminę C i wiele innych cennych dla naszych oczu substancji.